tisdag 8 oktober 2013

Frågestund

Har fått ett par frågor om träning och tänkte att jag tar upp dem här. Då tänker du kanske att vad vet han om träning? Kanske är frågan berättigad eller inte. Jag har iallafall en egen syn på saker och ting som är djupare förankrade än Aftonbladets hälsobilaga.
Jag har jobbat själv med träning i många år, har drivit ett eget företag inom träning med landslagsmeriterade kunder inom friidrott, skidor och alpint. Så nu har ni lite om min bakgrund.

Ja då kör vi!

Kan man träna mage/Core varje dag?

Magen är en muskelgrupp likt låren, armar eller axlar som kan bli övertränad. Oavsett vad du gör så involverar du magen. När du simmar, springer eller städar så tillför du en belastning på muskelgruppen. Du bör därför inte träna magen mer än 2 ggr/vecka.
Att göra tusentals situps kommer inte göra dig snabbare på triathlon men troligen kommer du få synligare rutor. Inte för att du punktbränt fettet utan att musklerna har utvecklats och ja du kan få köpa större jeans..

Måste jag springa intervaller? 

Du behöver inte springa just intervaller men det är en bra träningsform. Oavsett om du ska springa ett marathon, 10 km eller göra en IM så kan du inte utesluta det ena eller andra. Ett överdrivet fokus på exempelvis distansträning kommer i längden att påverka dina muskelfibrer av typen 2, dvs din förmåga att springa fort. Du bör därför varva din träning med såväl långsamma som snabba pass.
För att bedöma vilken typ av träning du behöver måste du veta vad du vill göra! Du kan inte vara snabbast på 10 km och marathon. Titta bara på Lisa Norden som vann ITU serien förra året och gjorde en satsning på 1/2 IM i år och nu placerade hon sig på 18 plats i Stockholm. Nu vet jag inte med vilken energi hon gick in i tävlingen i år, men mer principen..
Alltså du blir bra på det du gör. Vill du springa fort så måste du alltså träna fort oxå.
Om jag skulle rekommendera några intervallpass för marathon så är det följande:

Huvudserierna
Tröskel 3x2000 m, ca halvmaraton fart
Fart 6x1000 m, ca 10 km fart
VO2 20x400 m, ca 5 km fart

Vad har distansträningen för syfte?

Distansträningen har fel namn om du frågar mig. Alla förknippar ordet distans med en sträcka, hur långt är det i km mellan punkt A och B. I distansträning är sträckan underordnad tiden! Det är alltså minuter och timmar du jagar, inte kilometrar. Givetvis skall träningen bedrivas med en fart och ansträngning som är relevant men aldrig på bekostnad av tiden.
Det finns flera fördelar med passet och några är:
-Centrala effekter- hjärta och lungkapacitet ökar
-Kroppen lär sig använda fett som energi
- stärka fötter, leder och muskler för långvarigt arbete
Min personliga åsikt är att distansträningen skall bedrivas grenspecifikt, alltså är du löpare ska du springa och cyklister cyklar.

Ja det var några frågor som jag fått.
Delar ni min syn på dem?

Ses!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar