söndag 27 oktober 2013

Dragen gris

Igår var det första längre passet på cykeln. Inte något långpass man ringer hem och berättar om direkt.. Men repet måste börja någonstans och det är slutet av oktober, så skynda långsamt. 
Jag passade på att göra ett långkok och tänkte testa pulled pork, rätten som alla talar om!
Köttet inhandlades på Dennis kött där endast det näst bästa är gott nog. Det bästa finns i byn.
Rätten Pulled pork är som rätt ganska lik köttfärssås, då den kan göras på många olika sätt och kryddas exakt som du vill ha den. 
Mitt recept är:
*Sätt ugnen på 95 grader
*Krydda upp en fläskkarré, ca 1,5 kg utan ben med salt och peppar. Klappa in kryddorna. 
*Placera steken i en ungnsäkerform och fyll på med äppeljuice tills den når ca 3 cm upp på steken.
*Lägg i ca 3 cm ingefära, 2 vitlöksklyftor, lite chilifrukt och buljong 
*täk steken med folie, annars torkar den ut! 
*Vänd steken varje timme och dra lös köttet med en gaffel när det börjar släppa. Låt köttet ligga kvar. 

När hela steken är upplöst häller du ut vätskan som är kvar i formen. Häll över någon rökig grillsås, efter smak och lägg in allt i ugnen igen. Låt den stå på eftervärme i ca 30 min.

Servera med valfria tillbehör. Jag körde sallad och ris.


Tyvärr så ger jag inte den här haippade rätten så många Vitargo i betyg, 3 av 5. Rätten är ganska fantasilös och tar uppåt 8 timmar att göra! 
Jag tror att bristen på bra nötkött och viljan till att laga avancerad mat gör att många tar till fläskkött som praktisktaget är omöjligt att misslyckas med. Att ens nämna pulled pork i samma andetag som Entrecote, Oxfilé eller högrev är som att svära i kyrkan.

Mitt tips till dig är:
Bra råvaror, köp inte kött på din vanliga matvaruaffären
Banka köttet
Ta fram köttet och låt det bli rumstempererat innan du steker
Se till att pannan är varm, köttet ska inte koka!
Stek i smör och rapsolja
Låt köttet vila innan du serverar

Rap! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar