onsdag 24 oktober 2012

Löpteknik - del 1

Ett hett ämne! Löpteknik, framfota löpning, barfota skor. Är detta ett behov som marknaden har skapat eller kan människan springa på samma sätt som vi gjorde som barn?


Om du tittar på bilden ovan så är det nästan ett skolexempel på hur ett löpsteg skall vara, förutom armarna som bär stenar..
  • Framåt lutad
  • Fot isättningen rakt under höften
  • Blicken
Jag tror att många naprapater, kiropraktorer, ortopeder skrattar hela vägen till banken pga vår vilja att ändra löpsteget. Jag säger inte att det är onödigt om du vill springa fort men att det är farligt om du gör det fel. Jag delar med mig av mina tankar och de erfarenheter som jag samlat på mig.


Kolla filmen här ovan när jag springer och försök hitta så många fel som möjligt.

Utan att bli över petig hittar jag fölajnde.
  • Tungt steg
  • Häl i sättning
  • Blicken
  • Armarna roterar innåt
  • Låg frekvens

I filmen här ovan har jag gjort några ändringar. Steget är lång ifrån ett skolexempel men betydligt bättre. Jag har inte gjort några större förändringar utan har ökat kadensen (fot isättningar/minut) och lutar lite mer framåt med en "hög kropp". Enkelt sagt kan man säga att spring fortare så kommer du upp på tårna.

Nästa film är en sekvens från en löpskolningsövning där vissa rörelser är överdrivna. Man kan tycka att kadensen är hög, ca 90 steg/min/ben vilket inte fallet är. Om du alltid strävar efter att ha samma kadens och reglera farten med lutningen kommer du att springa ekonomiskt. Är du med?


Det kan vara svårt att se allt i en film som rullar så vi tittar även på en stillbild nedan.



  1. Blicken är fäst på en punkt långt bort dock är jag avslappnad i ansiktet
  2. Knät dras uppåt i en spetsig vinkel, likt att jag skall knäa en boll framåt
  3. Fot isättningen är rakt under höften
  4. Vinkeln i armbågen är ca 90 grader
  5. Bröstet strävar framåt, lutningen
Om du studerar detta borde du få en liten uppfattning om hur ett bra löpsteg skall vara. Nu sitter jag inte och säger att jag har det själv men jag jobbar emot det.
Framöver kommer du att få ta del av de bästa övningarn för att optimera steget och minska skaderisken.

Lycka till!

Johan Bly fot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar