måndag 15 oktober 2012

Att träna eller ATT TRÄNA

Tränar du? Du går 3 dagar/vecka till gymet, kör ett löppass på lördag om du inte är bakis och solen skiner, men inte för mycket. Då gäller stranden.
Ni ska absolut inte missförstå mig, friskvårdsträning är bra, mycket bättre en det jag håller på med. Om man vill må bra och leva länge.

När du ska ta din träning till nästa nivå är det några saker som är extremt viktiga, oavsett sport.

* Kontinuitet, det tar tid att bygga upp en kropp som tål en hög träningsdos. Långvarigt målinriktat arbete är första nyckeln till fortet.

* Kvalité, i pass och planering. När ska du göra vad? träna hårt men smart som Claes säger.

* Våga flytta gränser. Det är inte fult att spy under träningen, du kommer heller inte dö av det. Det är inte dåligt att ta det lugnt, om det står lugnt på programmet.

* Ta hjälp. Jag är utbildad PT, har föreläst inom kost, hälsa och träning. Men jag kan inte triathlon, så enkelt är det. Jag har tränat som en simmare, som en cyklist och som en löpare i ett år, nu tränar jag triathlon.

Jag har gjort alla misstag man kan göra men visst har jag gjort många bra saker oxå. Trots allt detta gjorde jag under 11 h på min första IM. Jag är inte nöjd, men ger mig VG i betyg. När är jag nöjd? Jo Hawaii innan jag fyller 40 år! Hur ska jag ta mig dit? Jo jag tränar inte utan jag TRÄNAR. Det är skillnaden mellan äpplen och päron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar