lördag 7 december 2013

Vikten av energi och en bira, så klart!

Fredag igår. Emelie var borta så det var grabbkväll framför teven. Lasagnen i ugnen och Ninja Turtels, Nice!


Något närsynt grabbhalva..

Jag tog själv en St:Eriks Julale och slappade med Ipaden. 


Ingen jättehöjdare, tyvärr! 

Jag hamnade på något sätt på ett MENSA test, givetvis testade jag att göra det.

Jag är precis så smart att jag lär mig av mina misstag exempelvis fick Lasse R, Calle B och Johan H mig att bonka rejält på Playitas. Vi låg på rulle och avverkade mil efter mil och ju tröttare jag blev desto mindre energi fick jag i mig. Tillslut såg jag inte längre än till mitt framdäck! Det snurrade planeter och månar runt mitt huvud.
Det går inte att beskriva vikten av att kontinuerligt få i sig energi vid långdistans. Att inte äta och dricka enligt ett tidsschema kan vara förenat med livsfara och DNF. Kör inte på känslan utan lägg upp en plan för allt. 
Mitt tips är att du räknar ut exempelvis hur mycket energi du får i dig om du dricker 700 ml sportdryck/h. Lägg där efter till energin du får via en gel eller vad du äter. Nu kan du räkna ut hur ofta du behöver ta en gel. 

En räkneövning
1 Gel 150 kcal
700 ml Dryck 200 kcal
Summa 350 kcal 

Vad motsvarar 350 kcal energi? Kanske 1/2 på cykel. Detta kan du mäta hyfsat bra med din pulsklocka. 
Du måste alltså ta ungefär 3 gel/h till din dryck för att gå +- noll energi mässigt under ett Ironman. 

Det är ungefär detta du klarar av att räkna ut med IQ 100, dock så är du inte nog klok att lära dig att Ironman gör ont under och efter ett lopp... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar