fredag 20 december 2013

Garmin 910 XT - SImfunktionen

Då har jag haft min Garmin 910XT ett tag och jag lovade att komma med en jämförelse med Polar.
Själva klockan är ju aningen större än Polar RCX5 som jag använt de sista åren. Tycker dock inte att displayen ger ett bättre överblick utan snarare tvärtom.

Jag tänkte göra en kort presentation av simfunktionen som finns med i 910XT.

Jag har gjort ett par klipp från den webbaserade programvaran Garmin Conect.

  
Här ovan är sammanfattningen och jag tycker att den ger det mesta i informationsväg. Jag ser tydligt vilken längd, snitt fart och tiden.

Om jag vill fördjupa mig mer i ett pass finns det ett par diagram och tabeller som ger bra med input.


Här ser man vilken effekt jag har haft under passet.

På den högra sidan ser man medeleffekten som beskrivs så här:
Din simeffektivitet beräknas med hjälp av din totala tid plus simtag normaliserat över 25 meter (fast avstånd). Det gör att du kan jämföra din simeffektivitet med träning i en annan bassäng eller ett träningspass på öppet vatten.

Och den vänstra sidan är min SWOLF.

Din SWOLF-poäng är den tid i sekunder plus de simtag som krävs för att du ska slutföra en bassänglängd. T.ex. 30 sekunder plus 25 simtag motsvarar en SWOLF-poäng på 55.


Jag kan även se hur många armtag jag tar. Jag har inte hittat något speciellt användningsområde för detta. Ja givetvis förstår jag syftet med att ta färre armtag..


Timingen är min fart under passet och här har jag simmat 2x1000 m samt 2x500 m. Nu ser det ut som att jag tappat ganska mycket i slutet av 500 m intervallerna men det rör sig inte om många hmph.
Jag tror att detta kan vara ett bra verktyg för att se hur man lägger upp längre intervaller. Om man tittar på den sista långa (kring 40 min) ser man att jag tappar lite. Ett mål skulle kunna vara att flytta toppen vid 33 min till slutet av intervallen.

Sammanfattningsvis tycker jag att funktionen är väldigt bra. Speciellt för mig som har svårt att hålla räkningen på hur långt jag simmat. Jag brukar tappa räkningen någonstans vid 250 m.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar