onsdag 11 december 2013

Vilka bollar ska du springa på?

Många säger att Zlatan är lat, diva och massa annat. Han springer inte som Elmander. Han är inte vid planens alla 4:a hörnflaggor. Nä han är inte där för att han orkar inte springa så mycket. Överens? Vad är lösningen? Ska Zlatan börja träna mer kondition? Nä absolut inte! Han är en motorisk målskytt och ska så vara. Han ska ha fokus på det som ger PSG och landslaget mervärden. Alltså han ska träna på att göra mål! 

Tänk om konditionsidrotten var så enkel! Bara träna på snygga målgångar, det är jag duktig på! I individuellsport måste du vara Isaksson, Mellberg, Elmander och Zlatan. Om jag måste ha ett helt lags egenskaper måste jag fokusera på den träning som ger mest i förhållande till insatt tid. Har jag obegränsat med tid kan jag köra Yoga, enskilda corepass eller underarmarna på gymmet. Jag måste våga bita i det sura äpplet och göra grispass. Jag måste lägga ihop den sammanlagda träningseffekten under en vecka och se om jag uppnår en nivå som för mig framåt. Fokus på de stora byggdelarna. 
Jag tror att många har svårt att ta tag i de stora sakerna som ger effekt. Man kör gärna pass och dieter som exponeras i tidskrifter just nu. Då kan exempelvis ett yogapass hjälpa dig att springa maran under 3 h. Givetvis skriver man inte att detta måste kryddas med ca 100 km löpning/vecka. Och ja. Många fokuserar på yoga. 
Ett annat exempel utspelar sig idag i omklädningsrummet. Två killar ca 18 år. De flexar och spänner sig framför spegeln. Beklagar sig över fettet runt midjan och skakar en proteindrink. De rabblar tamefan allt som finns i den flaskan och allt som inte finns. Protein in och kolhydrater ut. Nu ska fettet bort! De går upp till Vällingby centrum, köper en varsin macka på Subway och sköljer ner den med 1/2 l Cola. 
Varför är det så svårt att hålla fokus på det som ger något? Jo för att hoppa över det smörgåsar, godis och läsk kräver uppoffring. Det kräver disciplin, det kräver vilja och det kräver beslutsamhet. Just dessa ord saknas i vårt samhälle idag. Allt ska lösas med en brustabletter och lite yoga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar