fredag 28 december 2012

Ankdammen eller tävlingsbanan?



Två dagar i rad på Erikdalsbadet. Två tuffa pass på rad. Tycker du att dessa ser simpla ut? Läs vidare och håll dig i ankdammen eller ta tag i träningen!

Igår körde jag följande:
 
Planerad tid: 1:15:00

Beskrivning:

400 Easy med 20s vila

4x100 med 15s vila

# 1 som 50 Easy, 50 Steady

# 2 som 50 Steady, 50 mod-Hard

# 3 Easy

# 4 Fast

4x50 Easy på 15s vila

+ + +

5x400

# 1 och # 5 är Fast med 25s vila

# 2 och # 4 är mod-Hard med 15s vila

# 3 Steady med 5s vila

Summa 3100 m

Idag

Planerad tid: 1:15:00

Beskrivning:

600 till 1000m Easy bygg till Steady

+ + +

40x50 huvudserie

• 16x50 som 1 Fast, 3 Steady (x4), alla med 5s vila

• 12x50 som 1 Fast, 2 Steady (x4), alla med 10s vila

• 8x50 som 1 Fast, 1 Steady (x4), alla med 15s vila

• 4x50 som alla Fast, alla på 20s vila

 
+ + +

Cool Down

Summa 3000 m

Om jag skulle ha kört dessa pass förra året så hade det inte varit så jobbigt som det är nu. Det beror inte på att jag är dåligt tränad, utan för att jag är i bra simform just nu. Många hävdar att simning inte sliter på kroppen utan det fungerar bra som återhämtningspass.
Ja jag kan hålla med om att, nybörjare och de som är i dålig form inte kan ta ut sig på simningen. Är du med?

För att kunna ta ut dig vid simningen måste du ha bra med styrka i kroppen, du måste ha bra lungkapacitet för att kunna syresätta musklerna.
Om vi delar upp detta i två olika fall.

Du simmar 400-hundringar utan större bekymmer. Din steady fart och maxfart är nästan den samma.
I detta fallet saknar du styrka/tryck för att kunna ta ut dig.

Du simmar 400-hundringar där varje 50 går långsammare än den tidigare. Du behärskar ett antal olika farter.
I detta fallet saknar du lungkapacitet för att syresätta musklerna.

Summan blir alltså om du saknar styrka och lungkapacitet kan du inte få ut max av passen ovan.

Jag kan med ganska stor säkerhet säga att detta är 100 % säkert för jag har testat båda sidorna själv. Du måste alltså göra dina distanspass, du måste gå på gymmet och du måste utveckla olika farter. Att kasta sig i bassängen och göra något halvhjärtat duger inte.

Du kommer inte vinna någon Ironman på att simma fort, men du kan förlora vinsten under simmningen.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar