lördag 22 december 2012

Hemma

Då var man hemma igen. Det var med blandade känslor vi gick på bussen som skulle ta oss till flygplatsen. Det finns någon sanning i Borta bra, men hemma bäst!
Det är fantastiskt kul att komma till ett nytt land, nya kulturer, nya upplevelser och massor av spännande saker. På planet till Mexico satt jag och funderade på allt möjligt och en sak slog mig. Är det inte så att människan aldrig är nöjd med sin plats på jorden eller var man befinner sig i sin fysiskthälsa/status?
Jag handlar alltid tidningar på flygplatsen innan avresan. Likt en poliskonstapel styderar jag hyllorna nerifrån och upp, vänster till höger och byter håll. Jag känner på tidiningen, blädrar,funderar och avväger underhållningsvärdet mot utbildning. Valet av tidiningar följer dock alltid ett mönster.
Ska jag åka på solsemester köper jag skidtidningar och ska jag på skidresa blir det oftast resetidningar om soliga platser. Enda tidingen som alltid finns med är Historia.
Varför nöjer jag inte mig med att jag ska till en viss plats? Varför ska jag läsa om antagonisten till just den platsen jag ska besöka? Jo människans strävan mot förändring!

Tänket att jag ska berätta lite om resan.

Vi bokade resan till Mexico för ca 6 månader sedan. Tanken var att vi skulle fira att Emelie fyller 30 år när vi är där nere. Vi hade inga speciella krav utan det skulle vara barnvänligt och inte vara i Asien.

Snart, snart!
 
Vårt hotell låg ca 60 minuter från flygplatsen och heter Maya Carib. Hotellet ingår i ett världsomspännade konsorsium som heter Baracelo.
 
Uppfarten
 
Hotellet omges av ett högt stängsel med vakter men trots det känns det aldrig "instängt" eller trångt pga den stora ytan.
När jag sprang höll jag mig till de yttersta vägarna och då var ett varv runt anläggningen kring 4 km.
 
GPS kartan från ett distanspass över 17 km
 
På hotellet fanns det 3 stora pool områden med oändligt många pooler. Det fanns allt utom en olympiskbassäng, men vad fan det hinner jag simma i här hemma! I varje omårde fanns det ett lekområde med tillhörande pissruta i vattnet.
 
Jippi!!
 
 
Maten var fantastiskt god men lite "amerikaniserad" som mycket annat. Dock så fick man tillgång till ett stort antal ala carte restauranger 3 ggr/vecka (om man inte ville betala själv).
Poolbaren
 
 
När man talar om Mexico tänker jag på två saker maya och det fantastiska marinalivet. Vi passade givetvis på att besöka några ruiner för att få lite historia samt att det var just Maya som förutspådde världensundergång igår. Vilket som tur var fel!
 
 
Ett fantastiskt arv
 
Om du ska till Mexico så missa inte detta men åk inte fler timmar för det. En stenhög är alltid en stenhög!
 
Tyvärr så hade vi inte möjlighet att snorkla eller åka på någon fisketur men ett par firrar såg man under träningspassen i havet.
En av världens 3 vackraste stränder!
 
Sist men inte minst är dock det som denna semstern handlade om, semster!
Om du översätter Mexico blir det All inclusive och det är just det som är bäst här. Slappa, ät, drick och njut!
 
 
Jag kan starkt rekommendera en resa till Mexico!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar