onsdag 8 januari 2014

Jämställt

Jag tror att vi är en jämställd familj. Vi har inget som är könsindelat men vissa saker faller mer naturligt på mig eller Emelie. Jag lagar mat och Emelie städar. Jag bakar och Emelie klipper gräset. Nu faller detta väldigt naturligt ut hos oss för Emelie är värdelös på att laga mat och jag är allergisk mot gräs. Visst finns det typiska kill och tjejsysslor oxå. Emelie ville fixa till köket och köpte diskbänk, skåp, luckor. Jag köpte spishäll och ugn. Givetvis var jag tvungen att dra på bygghandeln och köpa en...



Ja, en ny borrmaskin. En stor jävla låda med allt! Det är hyllplan i lådan, lampa i borrmaskin. Dessutom något så manligt som en järnsåg. Typiskt killgrejer.

När vi ända är inne på temat, jämställt så tänker jag på uppståndelsen kring Anders Svennson, Zlatan, bilen och damlandslaget. När man pratar om ersättningar för landslagsuppdrag hamnar man ofta i samtal om vem som drar in mest dollar. Oftast slutar diskussionen i att de som drar in mest pengar får mest. Det är kanske inte så konstigt att ett företag väljer att sponsra det lag som har största publiksnittet, mest tv-tid osv. Alltså Lisa Norden blev sponsrad av Intersport, inte jag. Helt naturligt! Om någon sätter upp tre fotbollsarenor intill varandra. Det är samma fasiliteter, samma matchtid osv. 

På arena 1 spelar Barca mot Real och inträdet är 200 kr.
På arena 2 spelar Djurgården mot Malmö och inträdet är 200 kr.
På arena 3 spelar Junosuando mot Pajala och inträdet är 200 kr.

Var tror ni att bolagen väljer att placera sin reklam? Var tror ni att besökarna kommer att gå? Ja det är ju inte så svårt att räkna ut. Det är kanske svårt för Junosuando och Pajala att hävda att de ska ha samma ersättning som Barca, eller hur? 

Däremot om man tittar exempelvis på lopp med masstart. Vasaloppet, Ironman, Marathon mm. Dam och herrar startar samtidigt, på samma arena. Det är samma lopp och samma publik. Det är samma reklamskyltar och samma tv-tid. Varför är det inte samma diskussion om prispengar vid dessa event? Att försöka ändra världens största idrott som första steg är nog för stort. Men dessa lopp som jag nämner ovan, perfekta att börja med! Tänk vilket publicitet vår älskade triathlon skulle få! Oavsett om du är man eller kvinna så är det samma prischeck. Jag hoppas! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar