lördag 16 november 2013

När blir det roliga måsten? Och hur vänder du på det?

Det känns som att någon har cyklat ett ganska hårt pass med mina ben idag! Körde ett förprogramerat pass från Tacx.

5 km uppvärmning

5 km uppför 80-85 RPM
2 km lätt 90 RPM
5 KM uppför 85-90 RPM
2 km lätt 95 RPM
5 Km uppför 90+ RPM
2 km lätt 100 RPM
5 km uppför Tröskelfart
2 km lätt

Kan rekommendera passet. Jag körde det som ett distanspass men avslutade strax under min tröskelansträngning. NICE!

Har du någon gång tänkt vad som är viktigt eller roligt för dig? Inte viktigt för att du ska ta dig framåt i din träning. Utan vad är viktigt för att du ska känna glädjen i din träning?
Jag tycker det är så många som pratar om måsten i träningen, tråkiga men effektiva pass etc. Det finns inga pass som du måste köra! Men du väljer kanske att köra dem, som Kalle B hade sagt.
Enligt min uppfattning om träning finns det vissa grundläggande teorier.

1. Du tränar för att kunna träna
2. Du tränar för att prestera
3. Du tränar för att tävla

Du måste alltid se till att du uppfyller underordnad nivå innan du går vidare, alltså.
Du är så hel och frisk så att du kan träna, bra gå till steg 2.
Du kan prestera på din träning, check! Gå till steg 3.
Du är redo att tävla!

Är du trasig/sjuk så du inte kan träna. Skit i tävlingen.

Det är väldigt många som kör extremt strukturerat enligt olika träningsprogram. Du rutar in ditt liv i pulszoner, watt, tider och hastigheter.

Om du tittar på bilden ovan så finns det 2 axlar. Strukturen som representerar chefen/tränaren/programmet och ledaren/kulturen som representerar dig.
Din tränare/pass kan säga åt dig att du skall köra på ett visst sätt, så många watt, så lång tid. Allt som går att besluta om. Du själv står för kulturen, detta är saker som inte går att besluta om. Ingen kan beordra dig att ha roligt på träningen, detta måste du själv tillföra! Du har vissa saker, vissa pass som gör dig glad och lycklig. Allt detta kan kvävas av för mycket struktur och det som drev dig tidigare är borta.
Om jag skulle få äran att ge just dig några tips skulle det vara:
* Se alltid till att vara hel och frisk innan du tränar
* Inget pass är viktigare än glädjen i det du gör
* Kör inte på träningsprogram från tidningar för länge, de är inte anpassade till dig!
* Satsa på en lyhörd Coach som kan tillföra struktur och bibehålla glädjen

Jag har gått många utbildningar inom ledarskap, mentorskap osv. I åratal har jag haft en bokhylla full av faktaböcker om detta, men det är först nu som jag lärt mig att använda det. Jag måste säga att jag är väldigt glad för de samtal jag haft med Carl Brümmer.

Du är välkommen att höra av dig om du vill ha hjälp med din träning eller så behöver du kanske en mentor att bolla frågor med?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar