måndag 3 februari 2014

Cykeltest

Nu var även cykeltestet avklarat. Testet gjorde jag hos Team Snabbare och det går egentligen ut på att cykla så hårt du kan i 30 min. Alltså inga blodprov. 
Jag gjorde ett test strax efter SM på Tjörn och ett i november. 

Sedan första testet har jag haft en effektutveckling på ca 12%. Vi pratar alltså 12% på 5 månader och då tränar jag ändå för ett Ironman och inte olympiskt som kanske är mer likt detta. Kort och hårt och jag kör långt och mjukt..
Jag får nästa ta till mig lite av Påls kommentar om att min utveckling är imponerande. Visst finns det de som producerar mer watt och cyklar snabbare . Men jag utgår från mig själv. 
Pål hade även en synpunkt om att jag kör mina test extremt disciplinerat, vi pratar alltså pulsskillnader på ca 5 slag mellan max och min. Ja samma på watten.
Och just här ligger nog mycket av förklaringen till ökningen, jag tränar väldigt disciplinerat! Jag ser samma fenomen hos de som jag hjälper med träningen. Vi pratar inte skillnader på sekunder, utan minuter på milen, vi pratar om timmar på Vasaloppet. Med ett eget mål på 6,5 h och nu kör vi för sub 5!
Mina adepter säger själv att det är skillnad. Förut körde de tröskelträning med en puls på 175-178, nu kör vi på 177 slag exempelvis. Alltså väldigt exakta värden, oavsett ansträngning och tid. 

Tråkigt med effektivt!


1 kommentar: