torsdag 28 februari 2013

Bra eller dåligt med puls?

Det finns tusentals olika benämningar på pulszoner, belastningar och andra variabler som kan användas vid träning.
När en oinvigd ska börja träna utförs ett test som anger olika pulszoner och snittfarter som skall hållas för maximal utdelning. Ni är med så långt?

Vi leker nu med tanken att Pelle drar iväg och springer. Han rullar igång med en uppvärmningsdel och därefter övergår det till distansfart/ansträngning. Han kör månad efter månad på de värden som han har fått.
Ibörjan får han någon form av utveckling men den kommer att stanna av relativt snart. Varför det då?  
Jo för att han saknar progresion och troligen ett grymt viktigt löppass (som jag kommer att avslöja senare)

Om ni tittar på bilden nedan ser ni att passet är uppdelat i 3 delar, vardera del på 30 minuter.



Nr. 1 Uppvärmning
Ni ser att jag har en högpuls fast det är uppvärmning, 156 slag i snitt. Det är vinter, det är kallt och detta påverkar kroppen. Blodkärl är trånga, leder sega och massa andra saker. Här skulle troligen Pelle ha trappat ner farten. Just i detta blocket spelar det ingen större roll.

Nr 2. Distans
Jag höjer farten med nästan 25 sek/km och pulsen stiger 6 slag. Detta är en stabil nivå för mig och här skall jag ligga i min distansträning.

Nr3. Hemliga zonen
Här händer det grejer! Jag kan säga att 90 % av alla löpare och speciellt triathleter skulle ligga kvar i block 2. Men som ni kan se släpper jag på bromsen och höjer farten från 5.34 min/km till 5.13 min/km utan att göra någon kraft ansträngning, ok då 2 pulsslag. Det är försumbart med vätskeförlustnen efter 60 min löpning..Jag skulle säga att här ligger nyckeln till bra löpresultat.
Att jag inte påverkas mer av höjningen beror på min löpekonomi. Jag är stark här!

Är du med?

Håll ögonen öppna på inlägget som lär dig att springa ekonomiskt.

See U!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar