onsdag 20 februari 2013

Sammanfattning 2012-12-01 till 2013-02-20

Jag har hittat bakåt lite i dagboken för att se vad vi har avklarat under vintermånaderna.
Om vi backar bandet 1 år och tittar på hur träningen såg ut då.
Jag tränade i snitt 5,2 pass/vecka och veckotiden låg på 5 timmar ganska exakt.


Jag cyklade inte speciellt mycket under denna perioden heller, under 1 pass/vecka i snitt!




Jag sprang däremot väldigt mycket under förra vintern. Jag körde hårt på Szalkais 3 h pass till Stockholm marathon. 3,8 pass/vecka fördelat på 3.48 h blev det.


2012-2013

Om vi tittar på vinterns totala resultat, tyvärr så går det inte att ändra storleken på bilden!

Summan är 6,4 pass fördelat på 6 timmar


Antalet cykelpass är 1,5 och tiden 2 h/vecka,  tyvärr så går det inte att ändra storleken på bilden!
 

Jag har sprungit 2,5 pass/vecka och veckotiden är 2 timmar.

Nu undrar den mattekunnige var de övriga 2 timmarna är och de är förlagda i vattnet och på bänkpressen! Målet med vintern har varit att förbättra simningen och bygga lite muskler.

Jag har kapat mitt rekord på 1500 m med ca 3 minuter och har lagt på mig ca 3 kg muskler. Då undrar du säkert varför en långloppskille ska lägga på sig massa muskler?! Jo för att delar av detta kommer att försvinna när vi trappar ner på styrkan och för mig är inte konditionen svagheten utan det är muskulärt. Jag har hjärt och lungkapacitet för att springa i 24 h, men det är smärtan i låren som hindrar mig från att hålla farten. Styrketräningen kommer ge mig kraft att flytta tröskeln längre fram i loppet och dessutom ge mig hårdheten att bortse från smärtan.

Om man summerar den här vintern kan man säga följande:
  • Jag tränar triathlon
  • Jag ligger på en låg mängd löpträning vilket ger pigga ben och möjlighet att snäppa upp träningen
 







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar