onsdag 27 februari 2013

Hysteri på Långlopp

I slutet av 90 talet och i början av 2000 talet var det längre kö till Sats än vad det är på Essingeleden idag. Alla skulle gymma, köra pass och umgås i stora kläder. Kring 2005 hände något i samhället. Långlopp blev populärt, löpartajts är plötsligt moderna och skor som Nike Bowerman såldes i stora mängder. Ett Lidingölopp är ett måste om du skulle vara man för dina tajts. Jag märkte helt klart ett uppsving bland långloppstränande PT-kunder. Allt ifrån unga tjejer till äldre män. Vasalopp, Lidingö, maraton var den klara målbilden.
Jag är övertygad om att utvecklingen är skadlig för folkhälsan,idrottsintresset och resultaten på sikt. Vilken tidning du än köper idag får du träningsprogram som ska guida dig till stordåd på tävlingsbanan oavsett sport. Ta Ironman i Kalmar som exempel. Tävlingen sålde slut på några timmar. Alltså, plötsligt har vi tusentals utövare i en av de tuffaste sporter som finns. Säkert har några gjort anmälan med en Carlsberg i handen och ett dussin i magen. Det var ett jävla liv på media då Midnattsloppet orsakat några dödsfall, vilket givetvis är sorgligt och tragiskt. Men tänk er att samma personer som överlevt Midnattsloppet med nöd och näppe ska göra en Ironman nu.
Det är inte ovanligt att man hör nybörjare prata om veckoträning kring 10h eller mer. Kom igen för fan! Jag kan berätta att jag har själv byggt upp kroppen, muskler, leder, ligament och huvudet under flera år. För en utomstående kan det var svårt att se vad mitt mål har varit. Men banan har alltid varit utstakad för mig. Det är VM i triathlon som gäller!
Jag är övertygad om att den tidiga satsningen på långlopp kommer att ha en negativ inverkan på framtida resultat. När du som ung riktar in dig för mycket på lågintensivt träning missar du den viktiga fartträningen. När du väl inser det är det för sent! Tro mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar