torsdag 27 september 2012

Bästa platsen på jorden?

Bästa platsen?

Det finns många platser så man vill resa till, men inte så många platser som ger så mycket mer än ett minne. Du har kanske en egen favorit ö i skärgården, en bungalow på en strand i Thailand eller så har du inte hittat din egna Edens trädgård.

Jag har ett par ställen som ger jäkligt mycket energi till mig när jag besöker dem. När man kommer dit vet man att, vad man än gör här så blir det kul! Den första platsen ligger strax norr om kiruna och heter Björkliden

Detta är fjäll! Ingen soptipp eller knöl i landskapet.
 
Mina första minnen från platsen kommer från resorna med Hem och Skola som vi gjorde under tiden man gick i grundskolan. Buss från Junosuando vid 0630, framme vid 0900 precis när liftarna öppnade. Hela dagen åktes det skidor och på vägen hem stannade vi alltid till på Kiruna Sjukhus och hämtade upp nygipsade kompisar, oftast Kristian P. Det är fan minnen!

Backarna som tagit många ben och armar



1997 (tror jag att det var) flyttade jag upp till Björkliden och jobbade i baren och restaurangen. Jag jobbade mellan kl 1500 till stängning tisdag till fredag och resten av tiden åkte jag skidor. Jag träffade många roliga personer där exempelvis Vera, Nicke, Annic, Pekka och Maria. Ja många andra oxå.

En bild säger mer än tusen ord

På senare år har jag mest fiskat, sprungit och vandrat i området kring Abisko, Björkis och Kebnekaise. Men jag hoppas att det blir besök på restaurang Lapporten, afterski på Gamlegården och bastu på hotellet snart, kanske redan till vintern!

Bilderna kommer från björklidens Facebook sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar